
Zapraszamy do zapoznania się z publikacjami z zakresu terapii oraz edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami.
Znajdziecie Państwo wśród nich:
- artykuły naukowe
- konspekty zajęć terapeutycznych i edukacyjnych
- ciekawostki
- propozycje pomocy terapeutycznych
- spostrzeżenia dotyczące terapii dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i wiele innych
„Sukces to robienie tego, co się chce robić. Nie ma innej drogi do sukcesu”. (M. Forbes)
Bądźcie z nami
Serdecznie zapraszamy
Zespół OREW Jeziernik
Dopasowywanie
Naszą następną propozycją pomocy terapeutycznej oraz sposobu realizacji pracy, są karty z elementami do dopasowania. Karty pracy drukujemy dwukrotnie, oraz wycinamy z jednej z nich interesujące nas części, które następnie chowamy według upodobań w kaszy, ryżu, makaronie lub innym dostępnym materiale sensorycznym. Uczestnik ma za zadanie „wyłowić” elementy oraz dopasować w odpowiednie miejsce do obrazka. Poprzez wkładanie ręki, stymulujemy układ dotykowy, ćwiczymy funkcje wzrokowe oraz poznawcze. Dodatkowo możemy urozmaicić naszą aktywność o rozpoznawanie danego elementu- konkretnie zwierzęcia- utrwalanie jego nazwy oraz wydawanych przez niego dźwięków. Miłej zabawy!
Terapia ręki
Terapia ręki to wszystkie odziaływania, które wypływają na usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Wskazaniem do terapii są takie objawy jak:
- trudności w koordynacji pracy obu rąk
- zaburzenia koordynacji oko – ręka
- zaburzenia napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej lub całego ciała
- trudności w trzymaniu kredek lub ołówka
- dziecko nie lubi wycinać, malować, pisać, unika dotykania różnych faktur, ma trudności w zakresie samoobsługi
- nieprawidłowa postawa ciała
- nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego
Cele terapii to:
- poprawa koordynacji wzrokowo – ruchowej
- poprawa umiejętności chwytu
- rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej
- doskonalenie techniki pisania
- udoskonalenie sprawności manipulacyjnej dłoni
- stabilizacja mięśni ręki i obręczy barkowej
Gotowość do pisania uzależniona jest od prawidłowego rozwoju posturalnego. Dlatego dziecko musi przejść kilka etapów zanim będzie w pełni gotowe do podjęcia szkolnej pracy stolikowej oraz pisania w sposób płynny i czytelny.

Dostosowywanie gry za pomocą symboli PSC
Kolejną naszą propozycją jest tablica z symbolami, dzięki której możemy dostosować grę ” Mistakos Duo” do dzieci niemówiących oraz ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi. Zasady gry są proste.Każdy z graczy wybiera swój kolor i odpowiadające mu elementy. Następnie gracze kolejno dokładają swoje krzesełka do konstrukcji. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się swoich krzesełek. Wiele dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, również tych wynikających z zaburzeń autystycznych, ma problem, aby skojarzyć, co po czym następuje. Dzięki tablicy doskonalimy pamięć wzrokową i słuchową, umiejętność kojarzenia pojęć według różnych kryteriów. Użytkownicy nabywają słownictwo dotyczące danego obszaru tematycznego, poznają symbole oznaczające pojęcia zastosowane w grze. Poprzez wspólne granie kształtuję się dialog naprzemienny w zabawie. W tablicy zastosowano symbole „MÓWik” oraz kod kolorów, który jest pomocny w poszukiwaniu danego wyrazu oraz pomaga w prawidłowej budowie wypowiedzi. Użytkownikowi łatwiej odnaleźć interesujące go słowo, ponieważ ma je podzielone na części mowy- są one uporządkowane i ustrukturyzowane. Aby korzystać z klucza kolorów, nie trzeba znać części mowy (aczkolwiek zazwyczaj wywiera on pozytywny wpływ- sprawia, że mimowolnie je zapamiętujemy)- wystarczy tylko skojarzyć, że np. aby przekazać ważną informację, wybieramy symbol, który ma kolor czerwony.

Czytanie uczestniczące
Czytanie uczestniczące to jedna z form AAC, która umożliwia rozwijanie komunikacji. Jest ono kompetencją, którą mogą osiągać również osoby z głęboką wieloraką niepełnosprawnością. Dysfunkcje w sferze komunikacji nie odbierają możliwości uczenia się czytania i przeżywania całej ekspresji uczuć, jakie towarzyszą bajce, opowiadaniu każdej książce… Czytanie jest jedną z form rozwijania nie tylko kompetencji komunikacyjnych dziecka, ale również rozwoju funkcji poznawczych.

Zakupy
Praktyczna pomoc dydaktyczna do zajęć edukacyjnych. Wykorzystując ją w trakcie zabawy wpływamy na zmysły uczniów i ułatwiamy im poznawanie otaczającej rzeczywistości. Zadaniem podstawowym jest zrobienie zakupów z listy. Uczeń wykonując zadanie realizuje szereg innych celów:
- decyduje kto robi zakupy?, czym płaci?, kto pakuje?, itp.
- przelicz produkty z listy
- wyszukuje produkty z półek sklepowych
- nazywa produkty
- usprawnia motorykę małą

Praca z samogłoskami
Kolejną naszą propozycją jest wykonanie pomocy terapeutycznej związanej z samogłoskami. W języku polskim jest osiem samogłosek (a, e, y, i, o, ą, ę oraz u – ó). Wszystkie samogłoski są dźwięczne, cechuje je wysoka głośność podczas artykulacji. Potrafią tworzyć sylaby (albo same, albo ze spółgłoskami, które samodzielnie nie posiadają takich właściwości), są nośnikami brzmienia i barwy głosu oraz akcentu. Samogłoski sprawiają, że mowa jest bardziej melodyjna, pozwalają na proste wyrażanie emocji. Poznanie samogłosek jest również pierwszym elementem nauki czytania. Podczas zabawy naszą pomocą terapeutyczną, użytkownik oprócz poznania samogłosek, może również ćwiczyć percepcję wzrokową dopasowując odpowiednią samogłoskę do przygotowanej karty, ćwiczyć sortowanie poszczególnych głosek w zbiory oraz odwzorowywanie-czyli układanie zgodnie ze wzorem zaprezentowanym przez rodzica/terapeutę. Nasza pomoc, usprawnia także motorykę małą oraz powoduje poczucie sprawstwa, dzięki narzędziu ze strzałką (spinner), które możemy wprowadzić w ruch obrotowy, tak, aby kręciło się wokół własnej osi. Pamiętajmy, żeby nasza zabawa odbyła się zgodnie z regułą- powtarzanie- rozumienie-nazywanie. Życzymy owocnej pracy.
Jajka Montessori
Już za chwile będą Święta Wielkanocne… Dlatego już dziś prezentujemy Państwu pomoc dydaktyczną idealnie wpisująca się w tematykę nadchodzących Świąt – jajka Montessori, zwane inaczej sorterem Montessori. Gotowe sortery można kopić w internecie – nasz został wykonany własnoręcznie, z wykorzystaniem drewnianych jajek. Takie rozwiązanie jest korzystniejsze finansowo a dodatkowo przynosi dużo satysfakcji. Nasz zestaw składa się z:
- 6 jajek w różnych kolorach
- drewnianych szczypiec
- kart z propozycjami zabaw (dostępne do wydruku)

Układanka lewopółkulowa Święta Wielkanocne
Układanki lewopółkulowe pomagają stymulować i rozwijać lewą półkulę mózgu, odpowiedzialną za logiczne myślenie, mowę, planowanie. Biorąc pod uwagę, że na co dzień jesteśmy bombardowani bodźcami wpływającymi głownie na pracę prawej półkuli, układanki lewopółkulowe są niewątpliwie cennym ćwiczeniem, które dzieci bardzo lubią. Można je prowadzić z użyciem różnych przedmiotów , które znajdziemy w naszych domach: nakrętek, klocków, kolorowych patyczków, spinaczy, kubeczków, plasteliny lub zwykłej kartki i kredek.W ramach ćwiczeń lewej półkuli mózgu chcemy zaproponować ćwiczenie w tematyce nadchodzących Świąt Wielkanocnych. Zadaniem dziecka jest ułożenie jajek nad kurczakami według wzoru podanego na karcie. Ważne, żeby dziecko układało je od lewej do prawej strony. Udanej zabawy!

Karty edukacyjne WIOSNA
Wielkimi krokami zbliża się nowa pora roku – Wiosna!. Dlatego naszą kolejna propozycją są karty edukacyjne, dotyczące właśnie tej pory roku, w których znajdziemy sekwencje, czytanie, pisanie, pytania, ćwiczenia grafometryczne oraz czytanie uczestniczące. Zadania te mają przede wszystkim wpływ na sferę poznawczą: percepcję wzrokową, a także motorykę małą. Odpowiedni poziom rozwoju percepcji wzrokowej umożliwia dziecku naukę czytania, także tego w oparciu o system komunikacji alternatywnej, pisania, wykonywania zadań z zakresu edukacji matematycznej oraz rozwinięcie innych celów wymaganych od niego w trakcie nauki. Cały zakres opowiadający za rozwój poznawczy dziecka to przede wszystkim umiejętność postrzegania, zapamiętywania i przetwarzania informacji dochodzących od niego z otoczenia. Wspieranie rozwoju intelektualnego jest powiązane z aktywnościami, jakie wspólnie możemy podejmować z dziećmi, dostosowanymi do poziomu jego umiejętności oraz możliwościami wynikającymi z poziomu funkcjonowania. Ćwiczenia grafomotoryczne pozwalają korygować nieprawidłową technikę rysowania i stymulują polisensorycznie, tzn. oddziałują na wszystkie zmysły dziecka. Wspomagają wyrabianie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego oraz przygotowują bądź wspomagają proces pisania. rozwijając procesy poznawcze należy pamiętać o tym, że każde dziecko rozwija się inaczej. W dostępnych kartach zastosowano symbole MÓWik – materiał do pobrania w formacie PDF.
Komunikacja jako czynnik umożliwiający stanowienie o sobie
Zgodnie z zapowiedzią przedstawiamy Państwu pierwszy artykuł „Komunikacja jako czynnik umożliwiający stanowienie o sobie”.Zgodnie z zapowiedzią przedstawiamy Państwu pierwszy artykuł „Komunikacja jako czynnik umożliwiający stanowienie o sobie”.

